Killnamn - nån som vill tycka till
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    May 2011
    #1

    Killnamn - nån som vill tycka till

    Jag har en dotter som heter Vera och väntar nu en pojke. Vi har ett ganska långt och ovanligt efternamn. Nån som har lust att tycka till om dessa namn som vi funderar på? Vad får ni för känslor/associationer till dessa namn?

    August - ett av mina favoritnamn men många i framförallt den äldre generationen verkar ha svårt för det namnet.
    Axel - ett fint släktnamn men kanske lite tråkigt?
    Viktor
    Vincent
    Hugo
    Vilmer/Wimer
    William
    Nils
    Sander
    Harry
    Henry
    Valdemar
    Carl-Axel
  2. 1
    Killnamn - nån som vill tycka till Jag har en dotter som heter Vera och väntar nu en pojke. Vi har ett ganska långt och ovanligt efternamn. Nån som har lust att tycka till om dessa namn som vi funderar på? Vad får ni för känslor/associationer till dessa namn?

    August - ett av mina favoritnamn men många i framförallt den äldre generationen verkar ha svårt för det namnet.
    Axel - ett fint släktnamn men kanske lite tråkigt?
    Viktor
    Vincent
    Hugo
    Vilmer/Wimer
    William
    Nils
    Sander
    Harry
    Henry
    Valdemar
    Carl-Axel
  3. Anonym
    #2
    August - är stiligt, men känns "tungt" och väldigt mycket att leva upp till för en liten pojke. Tänker både på Strindberg och på betydelsen: "den upphöjde"

    Axel - är ett jättebra namn om ni gillar August, eftersom jag i alla fall uppfattar Axel som från samma tid och samhällsklass (borgarklass runt sekelskiftet 1900), men mildare och snällare än August. Stiligt och manligt!

    Viktor - är ett helt OK namn, som jag personligen aldrig varit förtjust i dock

    Vincent - gräsligt. Passar på en tjock spansk eller italiensk farbror

    Hugo - är också ett stiligt och manligt namn, precis som Axel. Jag tycker dock att det är fult rent ljudmässigt - ALLA ljuden är fula, och helheten blir hemsk!

    Vilmer/Wimer - nej. Låter både gubbigt, för mjukt för ett pojknamn - liksom jolmigt - och lite lågklassigt. Enligt mig, då

    William - nej. Den svenska formen är Vilhelm, och då tycker jag att man ska använda den. Wilhelm om man vill pimpa det lite och göra det stortyskt

    Nils - är alltid ett rejält och OK namn, men inte i min smak

    Sander - nej. Är ett smeknamn, inte ett riktigt namn

    Harry - absolut inte! Låter väldigt trashigt och samtidigt gubbigt. Som en småskurk på 1940-talet

    Henry - är ett stiligt namn på en engelsk pojke, men passar inte här. Den svenska formen är Henrik.

    Valdemar - är ett väldigt stiligt och manligt namn, som flera kungar och prinsar hette på medeltiden

    Carl-Axel - stiligt och högklassigt, även om dubbelnamn känns väldigt omoderna
  4. 2
    August - är stiligt, men känns "tungt" och väldigt mycket att leva upp till för en liten pojke. Tänker både på Strindberg och på betydelsen: "den upphöjde"

    Axel - är ett jättebra namn om ni gillar August, eftersom jag i alla fall uppfattar Axel som från samma tid och samhällsklass (borgarklass runt sekelskiftet 1900), men mildare och snällare än August. Stiligt och manligt!

    Viktor - är ett helt OK namn, som jag personligen aldrig varit förtjust i dock

    Vincent - gräsligt. Passar på en tjock spansk eller italiensk farbror

    Hugo - är också ett stiligt och manligt namn, precis som Axel. Jag tycker dock att det är fult rent ljudmässigt - ALLA ljuden är fula, och helheten blir hemsk!

    Vilmer/Wimer - nej. Låter både gubbigt, för mjukt för ett pojknamn - liksom jolmigt - och lite lågklassigt. Enligt mig, då

    William - nej. Den svenska formen är Vilhelm, och då tycker jag att man ska använda den. Wilhelm om man vill pimpa det lite och göra det stortyskt

    Nils - är alltid ett rejält och OK namn, men inte i min smak

    Sander - nej. Är ett smeknamn, inte ett riktigt namn

    Harry - absolut inte! Låter väldigt trashigt och samtidigt gubbigt. Som en småskurk på 1940-talet

    Henry - är ett stiligt namn på en engelsk pojke, men passar inte här. Den svenska formen är Henrik.

    Valdemar - är ett väldigt stiligt och manligt namn, som flera kungar och prinsar hette på medeltiden

    Carl-Axel - stiligt och högklassigt, även om dubbelnamn känns väldigt omoderna
  5. Medlem sedan
    May 2011
    #3
    Tack för jättebra input! Jag delar i stort dina synpunkter, men har blivit "hemmablind" (redan ...) för några av namnen.

    Har du några fler tips på "stiliga, manliga namn som andas borgarklass runt sekelskiftet och som har bra ljud och inte är för tungt"?
  6. 3
    Tack för jättebra input! Jag delar i stort dina synpunkter, men har blivit "hemmablind" (redan ...) för några av namnen.

    Har du några fler tips på "stiliga, manliga namn som andas borgarklass runt sekelskiftet och som har bra ljud och inte är för tungt"?
  7. Medlem sedan
    Dec 2009
    #4
    Jag gillar Henry bäst av dina namn.. de namnet användes också i början av 1900 talet min morfar hette så.. min framtida son skulle få det som tilltalsnamn om jag inte gift mig Henriksson. .. annars gillar jag August tycker d känns tungt.. o h sen Harry andra namn från den tiden är Alvar. , Gustav, Ernst. , Enar, Elvin
  8. 4
    Jag gillar Henry bäst av dina namn.. de namnet användes också i början av 1900 talet min morfar hette så.. min framtida son skulle få det som tilltalsnamn om jag inte gift mig Henriksson. .. annars gillar jag August tycker d känns tungt.. o h sen Harry andra namn från den tiden är Alvar. , Gustav, Ernst. , Enar, Elvin
  9. Medlem sedan
    Dec 2013
    #5
    Vilhelm, Edvard, Gustaf, Oscar, Sigurd och Sigvard är de som slår mig spontant, och som fortfarande är tillräckligt inne för att inte vara konstiga.
  10. 5
    Vilhelm, Edvard, Gustaf, Oscar, Sigurd och Sigvard är de som slår mig spontant, och som fortfarande är tillräckligt inne för att inte vara konstiga.
  11. Medlem sedan
    Jun 2010
    #6
    August - gillar inte särskilt. känns tråkigt och associerar inte till nånting speciellt.
    Axel - fint, enkelt och klassiskt.
    Viktor - vanligt och tråkigt
    Vincent - ingen favorit heller
    Hugo - hemskt, barnsligt och gnälligt
    Vilmer/Wimer - tycker det passar till ett barn men inte senare i livet
    William - fint
    Nils - gillar!
    Sander - också fint!
    Harry - häftigt och fint
    Henry - trist
    Valdemar - helt ok
    Carl-Axel - nja, lite för..strängt. tänker på strikta företagsfamiljer

    det enda klassiska dubbelnamn jag gillar är Carl-Johan. Sen tycker jag Valter är ett mer rejält alternativ till Vilmer.
    Tycker nog Vera och Axel låter bäst tillsammans.
  12. 6
    August - gillar inte särskilt. känns tråkigt och associerar inte till nånting speciellt.
    Axel - fint, enkelt och klassiskt.
    Viktor - vanligt och tråkigt
    Vincent - ingen favorit heller
    Hugo - hemskt, barnsligt och gnälligt
    Vilmer/Wimer - tycker det passar till ett barn men inte senare i livet
    William - fint
    Nils - gillar!
    Sander - också fint!
    Harry - häftigt och fint
    Henry - trist
    Valdemar - helt ok
    Carl-Axel - nja, lite för..strängt. tänker på strikta företagsfamiljer

    det enda klassiska dubbelnamn jag gillar är Carl-Johan. Sen tycker jag Valter är ett mer rejält alternativ till Vilmer.
    Tycker nog Vera och Axel låter bäst tillsammans.
  13. Medlem sedan
    Jun 2003
    #7
    August -Fint =)
    Axel - Fint o enkelt men visst kanske lite vanligt men spelar kanske ingen roll? =)
    Viktor - Fint o klassiskt Vincent - njää
    Hugo - gulligt men ingen favorit här
    Vilmer/Wimer - fint men väl vanligt ? Heter mitt fina bonusbarn var i o fs en kandidat till min andra kille så hade kunnat bli två Wilmer i vår familj
    William - fint men också vanligt men mjukt
    Nils - supersött Sander - ok
    Harry - Mitt favvo då min minsta heter det =)
    Henry - nja..
    Valdemar - fiint!!
    Carl-Axel - nej
  14. 7
    August -Fint =)
    Axel - Fint o enkelt men visst kanske lite vanligt men spelar kanske ingen roll? =)
    Viktor - Fint o klassiskt Vincent - njää
    Hugo - gulligt men ingen favorit här
    Vilmer/Wimer - fint men väl vanligt ? Heter mitt fina bonusbarn var i o fs en kandidat till min andra kille så hade kunnat bli två Wilmer i vår familj
    William - fint men också vanligt men mjukt
    Nils - supersött Sander - ok
    Harry - Mitt favvo då min minsta heter det =)
    Henry - nja..
    Valdemar - fiint!!
    Carl-Axel - nej
  15. Medlem sedan
    Jul 2008
    #8
    Vera är jättefint, vet ett syskonpar som heter Vera och Nils

    Av dina förslag tycker jag att Axel, Hugo och Nils låter bäst tillsammans med Vera. Tänker också att Folke, Sixten, Melker och Alfred kan passa och är lite i samma anda. Valter, fast kanske lite mycket med två som börjar på V.
  16. 8
    Vera är jättefint, vet ett syskonpar som heter Vera och Nils

    Av dina förslag tycker jag att Axel, Hugo och Nils låter bäst tillsammans med Vera. Tänker också att Folke, Sixten, Melker och Alfred kan passa och är lite i samma anda. Valter, fast kanske lite mycket med två som börjar på V.
  17. Jonna**
    #9
    August - Sååå fint, enda problemet jag har med namnet är vad det blir för smeknamn. Agge? Gustis?

    Axel - Fint och kul med släktnamn, mellannamn om inte annat?

    Viktor - För mig som är född tidigt 90-tal är det för vanligt, uppväxt med alldeles för många Viktor! Men jag gillar namnet och det är superfint ihop med Vera.

    Vincent - Fint, men känns ganska vanligt nu för tiden..

    Hugo - En favorit

    Vilmer/Wilmer - Har aldrig gillat detta namn men kan inte sätta fingret på varför..

    William - Fint och klassiskt, funkar bra internationellt vilket alltid är ett plus!

    Nils – Gulligt, men åter igen problem med smeknamn för min del. Nisse är ingen favorit..

    Sander – Gillar inte, låter som ett smeknamn. Däremot är Alexander fint.

    Harry - Tänker alltid på Harry i Jönssonligan.. Ingen favorit, tycker att "r-en" blir alldeles för hårda vid uttalet.

    Henry - Tycker mer detta är ett namn för en äldre man än en liten pojke. (Alt, som nämnt ovan på en engelsk pojk)

    Valdemar – Gubbnamn.

    Carl-Axel – Både Carl och Axel är fina namn, men jag är inget fan av dubbelnamn


    Jag röstar på Viktor, William, Axel, Vincent eller Hugo. Alla fina namn som passar bra med storasysters.


    Egna förslag är Alexander, Arvid, Filip/Philip eller Oscar.
  18. 9
    August - Sååå fint, enda problemet jag har med namnet är vad det blir för smeknamn. Agge? Gustis?

    Axel - Fint och kul med släktnamn, mellannamn om inte annat?

    Viktor - För mig som är född tidigt 90-tal är det för vanligt, uppväxt med alldeles för många Viktor! Men jag gillar namnet och det är superfint ihop med Vera.

    Vincent - Fint, men känns ganska vanligt nu för tiden..

    Hugo - En favorit

    Vilmer/Wilmer - Har aldrig gillat detta namn men kan inte sätta fingret på varför..

    William - Fint och klassiskt, funkar bra internationellt vilket alltid är ett plus!

    Nils – Gulligt, men åter igen problem med smeknamn för min del. Nisse är ingen favorit..

    Sander – Gillar inte, låter som ett smeknamn. Däremot är Alexander fint.

    Harry - Tänker alltid på Harry i Jönssonligan.. Ingen favorit, tycker att "r-en" blir alldeles för hårda vid uttalet.

    Henry - Tycker mer detta är ett namn för en äldre man än en liten pojke. (Alt, som nämnt ovan på en engelsk pojk)

    Valdemar – Gubbnamn.

    Carl-Axel – Både Carl och Axel är fina namn, men jag är inget fan av dubbelnamn


    Jag röstar på Viktor, William, Axel, Vincent eller Hugo. Alla fina namn som passar bra med storasysters.


    Egna förslag är Alexander, Arvid, Filip/Philip eller Oscar.
  19. Medlem sedan
    May 2014
    #10
    Hej,

    Jag skulle föreslå Zlatan.
  20. 10
    Hej,

    Jag skulle föreslå Zlatan.
  21. Medlem sedan
    Nov 2011
    #11
    Jag tycker att den franska stavningen Henri är finare om man väljer det namnet.
    Är partisk till namnen Axel och Hugo, då de finns i familjen. Tycker Hugo är jätte fint, Axel med men i vår familj stavar vi det Aksel.

    Jag var väldigt skeptisk till namn som var populär runt sekelskiftet för ett par år sedan men dessa namn blir populära nu och namn som jag tycker känns gubbiga kommer våra barn troligtvis uppfatta som moderna. Har ni andra fina släktnamn som kanske kan passa?

    Lycka till med namnvalet.
  22. 11
    Jag tycker att den franska stavningen Henri är finare om man väljer det namnet.
    Är partisk till namnen Axel och Hugo, då de finns i familjen. Tycker Hugo är jätte fint, Axel med men i vår familj stavar vi det Aksel.

    Jag var väldigt skeptisk till namn som var populär runt sekelskiftet för ett par år sedan men dessa namn blir populära nu och namn som jag tycker känns gubbiga kommer våra barn troligtvis uppfatta som moderna. Har ni andra fina släktnamn som kanske kan passa?

    Lycka till med namnvalet.
  23. Medlem sedan
    Aug 2013
    #12
    Snark.. Tråkiga namn! Låter lite tråkigt överklassigt tycker jag personligen. Det namnet på listan jag tycker är bäst är August.

    Lycka till!
  24. 12
    Snark.. Tråkiga namn! Låter lite tråkigt överklassigt tycker jag personligen. Det namnet på listan jag tycker är bäst är August.

    Lycka till!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar