Vilket flicknamn? BF juli
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Dec 2008
    #1

    Vilket flicknamn? BF juli

    Vet inte könet på bebisen i magen, men då BF är i början på juli så lär vi snart märka det. Vi behöver dock hjälp. Vi har en del tjejnamn som vi diskuterar, men det är svårt att komma någonstans och välja något utav det.
    Vi skulle därför vilja höra era åsikter om namnen (gärna mer än fint/fult) namn höra hur ni tycker att namnen låter med brödernas namn; Sander, Jonah och Amos.

    Tack på förhand!

    Alba
    Eira
    Leah eller Lea
    Liv
    Leonora
    Lilly
    Indra
    Isolde
    Melina
    Mila
    Ofelia
    Tvillingpojkar, mellanbror och lillasyster <3
  2. 1
    Vilket flicknamn? BF juli Vet inte könet på bebisen i magen, men då BF är i början på juli så lär vi snart märka det. Vi behöver dock hjälp. Vi har en del tjejnamn som vi diskuterar, men det är svårt att komma någonstans och välja något utav det.
    Vi skulle därför vilja höra era åsikter om namnen (gärna mer än fint/fult) namn höra hur ni tycker att namnen låter med brödernas namn; Sander, Jonah och Amos.

    Tack på förhand!

    Alba
    Eira
    Leah eller Lea
    Liv
    Leonora
    Lilly
    Indra
    Isolde
    Melina
    Mila
    Ofelia
  3. Medlem sedan
    Nov 2011
    #2
    Jag gillar ju när namnen kommer från samma tradition och med tanke på att ni har en Amos och en Jonah som är bibliska namn från gt så skulle jag satsa på leah. Tycker dessutom att det är ett väldigt vackert namn.
  4. 2
    Jag gillar ju när namnen kommer från samma tradition och med tanke på att ni har en Amos och en Jonah som är bibliska namn från gt så skulle jag satsa på leah. Tycker dessutom att det är ett väldigt vackert namn.
  5. Medlem sedan
    Jun 2010
    #3
    Alba - tycker om det. associerar till hav (antagligen pga Albatrosser). lagom vanligt/ovanligt.
    Eira - väldigt fint, passar med brödernas namn
    Leah eller Lea - gillade det förut men numer tycker jag att det känns lite..tamt. väldigt fint i skrift dock, och passar bra med syskonens namn
    Liv - också väldigt fint..
    Leonora - fint, men ingen favorit. tror jag tycker att det är lite för "flickigt"
    Lilly - fint men lite för på modet för mig just nu
    Indra - gillar inte alls. kan inte riktigt säga varför. gillar sällan namn som börjar på I, tycker att det lätt blir gnälligt
    Isolde - vackert, passar väldigt bra med brödernas namn
    Melina - passar också bra, tycker att det är fint men lite tristare än till exempel Isolde
    Mila - Gillar inte heller särskilt mycket, ospännande
    Ofelia - fint, men tycker det finns andra namn i er lista som passar bättre.

    Tycker om de flesta namnen, men kanske att Alba, Isolde och Eira är mina favoriter, särskilt hur de låter med pojkarnas namn.
  6. 3
    Alba - tycker om det. associerar till hav (antagligen pga Albatrosser). lagom vanligt/ovanligt.
    Eira - väldigt fint, passar med brödernas namn
    Leah eller Lea - gillade det förut men numer tycker jag att det känns lite..tamt. väldigt fint i skrift dock, och passar bra med syskonens namn
    Liv - också väldigt fint..
    Leonora - fint, men ingen favorit. tror jag tycker att det är lite för "flickigt"
    Lilly - fint men lite för på modet för mig just nu
    Indra - gillar inte alls. kan inte riktigt säga varför. gillar sällan namn som börjar på I, tycker att det lätt blir gnälligt
    Isolde - vackert, passar väldigt bra med brödernas namn
    Melina - passar också bra, tycker att det är fint men lite tristare än till exempel Isolde
    Mila - Gillar inte heller särskilt mycket, ospännande
    Ofelia - fint, men tycker det finns andra namn i er lista som passar bättre.

    Tycker om de flesta namnen, men kanske att Alba, Isolde och Eira är mina favoriter, särskilt hur de låter med pojkarnas namn.
  7. Medlem sedan
    Dec 2008
    #4
    Tack för ditt svar.
    Jag kan väl tycka att det också är fint om namnen är från samma typ av genre, men dock inte nödvändigt. Vi har ju en Sander också, som inte är bibliskt. Lea/Leah är inte längre något alternativ, men tack ändå!
  8. 4
    Tack för ditt svar.
    Jag kan väl tycka att det också är fint om namnen är från samma typ av genre, men dock inte nödvändigt. Vi har ju en Sander också, som inte är bibliskt. Lea/Leah är inte längre något alternativ, men tack ändå!
  9. Medlem sedan
    Dec 2008
    #5
    Tack för svaret!
    Spännande att du associerar Alba till havet. Har aldrig tänkt så, men för mig är det bara en positiv association. Har nu lyckats krympa listan ned till Alba, Indra, Isolde, Leonora, Lilly och Ofelia.
  10. 5
    Tack för svaret!
    Spännande att du associerar Alba till havet. Har aldrig tänkt så, men för mig är det bara en positiv association. Har nu lyckats krympa listan ned till Alba, Indra, Isolde, Leonora, Lilly och Ofelia.
  11. Medlem sedan
    Nov 2010
    #6
    Vilka fina namn era pojkar har!
    Alba- Fint men skulle fortsatt med egen begynnelsebokstav. Annars passar det bra ihop med brödernas namn.
    Indra- Ett väldigt fint namn som jag tycker om, passar extra fint ihop med Sander.
    Isolde- Min favorit av era förslag, känns klockrent ihop med syskonen. Mjukt med en liten udd, ovanligt och vackert!
    Leonora- Ingen favorit hos mig, tycker dessutom att det blir lite långt ihop med de andra kortare namnen.
    Lilly- Sött, föredrar stavningen Lily. Eftersom att Sander är lite hårdare än Jonah och Amos tycker jag att det hade varit fint med ytterligare ett lite hårdare namn. Lily är väldigt mjukt.
    Ofelia- Vackert men som Leonora lite långt. Även fast det är ett favorit namn hos mig.
    Jag röstar på Indra eller Isolde!
    Lycka till
  12. 6
    Vilka fina namn era pojkar har!
    Alba- Fint men skulle fortsatt med egen begynnelsebokstav. Annars passar det bra ihop med brödernas namn.
    Indra- Ett väldigt fint namn som jag tycker om, passar extra fint ihop med Sander.
    Isolde- Min favorit av era förslag, känns klockrent ihop med syskonen. Mjukt med en liten udd, ovanligt och vackert!
    Leonora- Ingen favorit hos mig, tycker dessutom att det blir lite långt ihop med de andra kortare namnen.
    Lilly- Sött, föredrar stavningen Lily. Eftersom att Sander är lite hårdare än Jonah och Amos tycker jag att det hade varit fint med ytterligare ett lite hårdare namn. Lily är väldigt mjukt.
    Ofelia- Vackert men som Leonora lite långt. Även fast det är ett favorit namn hos mig.
    Jag röstar på Indra eller Isolde!
    Lycka till
  13. Medlem sedan
    Dec 2008
    #7
    Tack så mycket!
    Tycker också att Isolde passar himla bra med grabbarnas namn, trots att det är en helt annan typ av namn.
    Har lyckats krympa listan, nu ska vi bara försöka göra detsamma med pojknamnen om det skulle visa sig vara en lillebror...
  14. 7
    Tack så mycket!
    Tycker också att Isolde passar himla bra med grabbarnas namn, trots att det är en helt annan typ av namn.
    Har lyckats krympa listan, nu ska vi bara försöka göra detsamma med pojknamnen om det skulle visa sig vara en lillebror...
  15. Anonym
    #8
    Tycker att alla namnen ni har kvar på listan passar fint till brödernas namn! Mina favoriter är Alba, Isolde och Ofelia.
  16. 8
    Tycker att alla namnen ni har kvar på listan passar fint till brödernas namn! Mina favoriter är Alba, Isolde och Ofelia.
  17. Medlem sedan
    Jun 2014
    #9
    Jag tycker Alba eller Indra!
  18. 9
    Jag tycker Alba eller Indra!
  19. Medlem sedan
    Dec 2008
    #10
    Tack för svaren!
    Har inte sett de två senaste svaren då vi haft fullt upp med en liten nyfödd här hemma. Det visade sig vara en lillasyster som fick namnet Isolde.
  20. 10
    Tack för svaren!
    Har inte sett de två senaste svaren då vi haft fullt upp med en liten nyfödd här hemma. Det visade sig vara en lillasyster som fick namnet Isolde.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar