Influensasjuk femtonåring
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2015
    #1

    Influensasjuk femtonåring

    Hur uppmärksam bör man vara? Jag är datavetare och saknar kompetens inom sjukvård. känner oro då sonen hostar i bröstet och har mkt ont vd hostningarna. Han har inte svårt att andas, feber 39 grader. Igår var han i skolan och skrev matteprov då han inte ville missa det.

    Dock orkar han inte mer än se Tv eller youtube....äter och dricker ok.
  2. 1
    Influensasjuk femtonåring Hur uppmärksam bör man vara? Jag är datavetare och saknar kompetens inom sjukvård. känner oro då sonen hostar i bröstet och har mkt ont vd hostningarna. Han har inte svårt att andas, feber 39 grader. Igår var han i skolan och skrev matteprov då han inte ville missa det.

    Dock orkar han inte mer än se Tv eller youtube....äter och dricker ok.
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    #2
    Jag hade varit uppmärksam på för hög feber i flera dagar, nackvärk.

    Allmäntillståndet säger mycket. Så länge han dricker och kanske får i sig lite energi, så är det lugnt. Hostmedicin om han inte får sova, nässpray vid förkylning.

    Denna influensan är segdragen så räkna med en vecka av symptom, en del har såklart mindre men några är hemma längre.
  4. 2
    Jag hade varit uppmärksam på för hög feber i flera dagar, nackvärk.

    Allmäntillståndet säger mycket. Så länge han dricker och kanske får i sig lite energi, så är det lugnt. Hostmedicin om han inte får sova, nässpray vid förkylning.

    Denna influensan är segdragen så räkna med en vecka av symptom, en del har såklart mindre men några är hemma längre.
  5. Medlem sedan
    Oct 2015
    #3
    Hostmedicin, vilken?

    Tack för ditt svar!
  6. 3
    Hostmedicin, vilken?

    Tack för ditt svar!
  7. Medlem sedan
    Oct 2014
    #4
    Går febern ner något om han tar Alvedon eller Ipren ( i bland kan man behöva ta båda)?
    Se till att han får i sig vätska, maten spelar inte så stor roll.
  8. 4
    Går febern ner något om han tar Alvedon eller Ipren ( i bland kan man behöva ta båda)?
    Se till att han får i sig vätska, maten spelar inte så stor roll.
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Så länge han äter och dricker ok, kissar ok och inte har svårt att andas kan han ha influensa i närmare en vecka utan att jag skulle oroa mig. Ge alvedon för att lindra, låt honom få glass, eller läsk eller vad han vill ha för att få i honom vätska så ordnar det sig nog.
  10. 5
    Så länge han äter och dricker ok, kissar ok och inte har svårt att andas kan han ha influensa i närmare en vecka utan att jag skulle oroa mig. Ge alvedon för att lindra, låt honom få glass, eller läsk eller vad han vill ha för att få i honom vätska så ordnar det sig nog.
  11. Medlem sedan
    Oct 2015
    #6
    Han, liksom jag då, tar inte gärna varken Ipren eller Alvedon.

    Men, som sagt, drygt 38 är ingen fara....
  12. 6
    Han, liksom jag då, tar inte gärna varken Ipren eller Alvedon.

    Men, som sagt, drygt 38 är ingen fara....
  13. Medlem sedan
    Oct 2015
    #7
    Han är femton, tar inte gärna Alvedon.

    Äter det han vill, fast glass tar emot. Tog dock det imorse. dricker massa vatten.
  14. 7
    Han är femton, tar inte gärna Alvedon.

    Äter det han vill, fast glass tar emot. Tog dock det imorse. dricker massa vatten.
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8
    Ja gå på allmäntillståndet. Hoppas han kryar på sig snabbt.
  16. 8
    Ja gå på allmäntillståndet. Hoppas han kryar på sig snabbt.
  17. Medlem sedan
    Oct 2015
    #9
    Tack för din input!
  18. 9
    Tack för din input!
  19. Medlem sedan
    Oct 2014
    #10
    Varför då??
    Om febern är hög och man mår dåligt så finns det inget självändamål i att inte ta läkemedel som finns.
    Nu är ju 38 grader inga stora temperaturer men har han ont eller mår dåligt förstår jag inte...det är ju liksom inte råttgift??
  20. 10
    Varför då??
    Om febern är hög och man mår dåligt så finns det inget självändamål i att inte ta läkemedel som finns.
    Nu är ju 38 grader inga stora temperaturer men har han ont eller mår dåligt förstår jag inte...det är ju liksom inte råttgift??
  21. Medlem sedan
    Oct 2015
    #11
    Han har inga problem, febern är inte hög. Han mår inte superdåligt. Så, nej, inga droger.
  22. 11
    Han har inga problem, febern är inte hög. Han mår inte superdåligt. Så, nej, inga droger.
  23. Medlem sedan
    Oct 2014
    #12
    Nu skämtar du väl. för visst vet du att Alvedon och Ipren inte är droger...du bad om råd och skrev att han hade 39 grader.
    Skönt att han mår bättre.!
  24. 12
    Nu skämtar du väl. för visst vet du att Alvedon och Ipren inte är droger...du bad om råd och skrev att han hade 39 grader.
    Skönt att han mår bättre.!
  25. Medlem sedan
    Apr 2001
    #13
    Nu fick vi säkert någon knäpp kombo men jag blev ju så uttorkad att jag fick vätska i dropp till slut. Trots en sjukligt uppmärksam mamma som varit syrra jämt.

    Är det så att ungen börjar spy och få diarré samtidigt är det väl bra att slå en extra signal till 1177. Inget äckelspy- tryck i väldigt mycket mer vätska än du tror samt febernedsättande förstås.
  26. 13
    Nu fick vi säkert någon knäpp kombo men jag blev ju så uttorkad att jag fick vätska i dropp till slut. Trots en sjukligt uppmärksam mamma som varit syrra jämt.

    Är det så att ungen börjar spy och få diarré samtidigt är det väl bra att slå en extra signal till 1177. Inget äckelspy- tryck i väldigt mycket mer vätska än du tror samt febernedsättande förstås.
  27. Medlem sedan
    Oct 2015
    #14
    Jamen, såklart det är droger.

    Och tack för råd!

    Han har 38 grader, har jag skrivit 39 är det jag som skrivit fel.

    Han är inte bättre egentligen alls. Snarare sämre.
  28. 14
    Jamen, såklart det är droger.

    Och tack för råd!

    Han har 38 grader, har jag skrivit 39 är det jag som skrivit fel.

    Han är inte bättre egentligen alls. Snarare sämre.
  29. Medlem sedan
    Oct 2015
    #15
    gäller femtonåring, han dricker massa extra.....tack för svar!
  30. 15
    gäller femtonåring, han dricker massa extra.....tack för svar!
  31. Medlem sedan
    Aug 2010
    #16
    Jag blir förvirrad. Igen. Du är oroad, han har 39 graders feber och du ställer en fråga. När du får svar har han bara 38 graders feber och har inga problem?

    Att ta Alvedon och/eller Ipren vid hög feber är inget konstigt, men har han helt plötsligt bara 38 och mår bra så är det såklart lite onödigt.

    Vad var det för typ av svar du ville ha, egentligen?
  32. 16
    Jag blir förvirrad. Igen. Du är oroad, han har 39 graders feber och du ställer en fråga. När du får svar har han bara 38 graders feber och har inga problem?

    Att ta Alvedon och/eller Ipren vid hög feber är inget konstigt, men har han helt plötsligt bara 38 och mår bra så är det såklart lite onödigt.

    Vad var det för typ av svar du ville ha, egentligen?
  33. Medlem sedan
    Oct 2014
    #17
    han är sämre och du och han tycker att han kan må så utan att försöka göra något åt det själva?
    Varför?
    vad tror ni händer om han behöver åka in till sjukhus ( nu tror jag inte det, men ponera)
    eller om ni ringer 1177 för att få råd om egenvård.
    Det första de kommer ätt göra eller råda honom är att ge honom paracetamol.
    Du frågade efter hostmedicin också. Varför då? Låt han hosta med samma resonemang som du för nu...
  34. 17
    han är sämre och du och han tycker att han kan må så utan att försöka göra något åt det själva?
    Varför?
    vad tror ni händer om han behöver åka in till sjukhus ( nu tror jag inte det, men ponera)
    eller om ni ringer 1177 för att få råd om egenvård.
    Det första de kommer ätt göra eller råda honom är att ge honom paracetamol.
    Du frågade efter hostmedicin också. Varför då? Låt han hosta med samma resonemang som du för nu...
  35. Medlem sedan
    Oct 2015
    #18
    Vi har inget paracetamol. Inget hostmedicin alls, därför jag frågade.
  36. 18
    Vi har inget paracetamol. Inget hostmedicin alls, därför jag frågade.
  37. Medlem sedan
    Oct 2015
    #19
    Han har typ 38.8 i feber.

    Jag ser att han är uppe och gör saker. Så, han är inte under isen. Men, undrar hur svårt man ska se det att hostan gått ner i bröstet. Fått bra svar på det. Tack!
  38. 19
    Han har typ 38.8 i feber.

    Jag ser att han är uppe och gör saker. Så, han är inte under isen. Men, undrar hur svårt man ska se det att hostan gått ner i bröstet. Fått bra svar på det. Tack!
  39. Medlem sedan
    Oct 2014
    #20
    ok du skrev att ni inte vill ta det för och kallade det droger...om jag vore som du skulle jag se till att skaffa det om han är så dålig som det faktiskt låter. varför liksom låta han lida i onödan....
  40. 20
    ok du skrev att ni inte vill ta det för och kallade det droger...om jag vore som du skulle jag se till att skaffa det om han är så dålig som det faktiskt låter. varför liksom låta han lida i onödan....
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar