Hur tycker ni en student ska firas?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2015
    #1

    Hur tycker ni en student ska firas?

    Alltså som går ut gymnasiet?

    Är det inget värt för man måste ändå gå universitet....eller är det en "jättestor" sak?

    Vilka saker ser ni att släkten tar till för att fira?
  2. 1
    Hur tycker ni en student ska firas? Alltså som går ut gymnasiet?

    Är det inget värt för man måste ändå gå universitet....eller är det en "jättestor" sak?

    Vilka saker ser ni att släkten tar till för att fira?
  3. Medlem sedan
    Oct 2015
    #2
    Jag tycker det ska vara en riktigt stor stund att ta studenten. Liksom 9 år i grundskola och sedan tre år på gymnasiet.

    Jag firar gärna som man "brukar". Plakat med studenten som ung, utspring på skolgården, studentflak efter traktorer, fest hemma med släkten.
  4. 2
    Jag tycker det ska vara en riktigt stor stund att ta studenten. Liksom 9 år i grundskola och sedan tre år på gymnasiet.

    Jag firar gärna som man "brukar". Plakat med studenten som ung, utspring på skolgården, studentflak efter traktorer, fest hemma med släkten.
  5. Medlem sedan
    Nov 2015
    #3
    Jag var utomlands bär mina kompisar och jag tog studenten. Hade börjat jobba en vecka innan i England så för mig inget firande. Utspring med plakat och sedan flakåka är standard i Byhåla. Efter det lite mat hemma med släkten på dagen. Ungdomarna går runt till varandra. På kvällen festar de själva vidare.
  6. 3
    Jag var utomlands bär mina kompisar och jag tog studenten. Hade börjat jobba en vecka innan i England så för mig inget firande. Utspring med plakat och sedan flakåka är standard i Byhåla. Efter det lite mat hemma med släkten på dagen. Ungdomarna går runt till varandra. På kvällen festar de själva vidare.
  7. Medlem sedan
    Nov 2015
    #4
    Nu får jag nog sluta eller byta till datorn. För liten text i mobilen. Ser inte alla fel..
  8. 4
    Nu får jag nog sluta eller byta till datorn. För liten text i mobilen. Ser inte alla fel..
  9. Medlem sedan
    Oct 2015
    #5
    Ja, så ser jag det för mig!

    Som jag hade det liksom. I värsta byhåla där jag gick gymnasiet. Ännu värre håla där jag bodde.

    Maken hade inget alls. Han jobbade med torvbrytning. Sommarjobb. Så han tycker inget behövs.

    Men, du firade inget. Är det inget att fira tänker du?
  10. 5
    Ja, så ser jag det för mig!

    Som jag hade det liksom. I värsta byhåla där jag gick gymnasiet. Ännu värre håla där jag bodde.

    Maken hade inget alls. Han jobbade med torvbrytning. Sommarjobb. Så han tycker inget behövs.

    Men, du firade inget. Är det inget att fira tänker du?
  11. Medlem sedan
    Oct 2014
    #6
    Ja det är en stor sak i vår familj❤
    Men vi missar aldrig ett tillfälle att samlas stort och umgås och äta gott.
    Vi har haft tre studenter sista åren i släkten o det har varit stora fester på ca 39 - 50 personer . Grymt kul !
    Studenten själv har tagits emot med plakat blommor o bubbel.
    Alla har åkt traktorflak.
    Sen har de varit hemma med släkten några timmar innan de festat vidare i natten.
    Och vi i släkten / familjen har fortsatt familjefesten hemma
  12. 6
    Ja det är en stor sak i vår familj❤
    Men vi missar aldrig ett tillfälle att samlas stort och umgås och äta gott.
    Vi har haft tre studenter sista åren i släkten o det har varit stora fester på ca 39 - 50 personer . Grymt kul !
    Studenten själv har tagits emot med plakat blommor o bubbel.
    Alla har åkt traktorflak.
    Sen har de varit hemma med släkten några timmar innan de festat vidare i natten.
    Och vi i släkten / familjen har fortsatt familjefesten hemma
  13. Medlem sedan
    Oct 2015
    #7
    Jag är sån. Och min sida av släkten är sån. Samlas är kul och viktigt!

    Låter som vår plan, dock har jag förstått att här i kommunen så kör de själva studentfesten annan dag än avslutningen.

  14. 7
    Jag är sån. Och min sida av släkten är sån. Samlas är kul och viktigt!

    Låter som vår plan, dock har jag förstått att här i kommunen så kör de själva studentfesten annan dag än avslutningen.

  15. Medlem sedan
    May 2004
    #8

    Egentligen är studenten inget att fira..

    utan mest till för att glänsa inför andra. Det är ju liksom ingen större bedrift att segla igenom gymnasiet.
    Det verkar ha tagit gigantiska proportioner idag hur många firar sina studenter. Patetiska baler och allehanda spektakel. Tragiskt nog börjar det sprida sig ner till årskurs 9 också.

    Men men, det är upp till var och en vad man vill gödsla ut på sånt kalasande.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  16. 8
    Egentligen är studenten inget att fira.. utan mest till för att glänsa inför andra. Det är ju liksom ingen större bedrift att segla igenom gymnasiet.
    Det verkar ha tagit gigantiska proportioner idag hur många firar sina studenter. Patetiska baler och allehanda spektakel. Tragiskt nog börjar det sprida sig ner till årskurs 9 också.

    Men men, det är upp till var och en vad man vill gödsla ut på sånt kalasande.
  17. Medlem sedan
    Oct 2014
    #9
    Hos oss är det nog inte bara bedriften. Vi firar alla oavsett hur bra betyg man har o även de som inte haft komplett betyg har firats .
    Det är ett steg ändå i livet.
    Och ett tillfälle att träffas också😁
  18. 9
    Hos oss är det nog inte bara bedriften. Vi firar alla oavsett hur bra betyg man har o även de som inte haft komplett betyg har firats .
    Det är ett steg ändå i livet.
    Och ett tillfälle att träffas också😁
  19. Medlem sedan
    Oct 2015
    #10
    Oj, nej. Du låter som pappan nu. Vi är oense.

    Man seglar dock inta genom gymnasiet. Iaf inte om man har bra betyg.

    Så anser jag, därför jag tycker man fortsätter fira en student, som man gjort historiskt,

    I vår stad är det niorna som har bal. Den ifrågasätter jag sig princip. Men, inte får mina söner när de deltar.....
  20. 10
    Oj, nej. Du låter som pappan nu. Vi är oense.

    Man seglar dock inta genom gymnasiet. Iaf inte om man har bra betyg.

    Så anser jag, därför jag tycker man fortsätter fira en student, som man gjort historiskt,

    I vår stad är det niorna som har bal. Den ifrågasätter jag sig princip. Men, inte får mina söner när de deltar.....
  21. Medlem sedan
    May 2004
    #11

    Klarar man inte gymnasiet så...

    blir man i stort sett lyft igenom av allehanda insatser och du får ha studentfest, bal osv även om du går ut med underkända betyg. I stort sett vilket pucko som helst kan släpa sig igenom gymnasiet. Patetiska baler, studentmiddagar och det så kallade "bubbel" allt är en soppa för att folk ska glänsa och skrävla inför varandra.
    Kostsamt som satan är det med, särskild om du har en tjej.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  22. 11
    Klarar man inte gymnasiet så... blir man i stort sett lyft igenom av allehanda insatser och du får ha studentfest, bal osv även om du går ut med underkända betyg. I stort sett vilket pucko som helst kan släpa sig igenom gymnasiet. Patetiska baler, studentmiddagar och det så kallade "bubbel" allt är en soppa för att folk ska glänsa och skrävla inför varandra.
    Kostsamt som satan är det med, särskild om du har en tjej.
  23. Medlem sedan
    May 2004
    #12

    Steg i livet, pyttsan....

    det är inte större steg än att fylla arton eller få handla på bolaget. Nä det köper jag inte.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  24. 12
    Steg i livet, pyttsan.... det är inte större steg än att fylla arton eller få handla på bolaget. Nä det köper jag inte.
  25. Medlem sedan
    May 2004
    #13

    Och detta med bal...

    vad tusan finns det ens för anledning till att ha bal, hur kom det in i bilden med bal? de ska komma åkandes i värsta vrålåket, brudarna ska ha en svindyr klänning som de bara använder en gång och vara infettade med skoskräm för att bräcka varandra i brunhet. Vilken svindyr afton
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  26. 13
    Och detta med bal... vad tusan finns det ens för anledning till att ha bal, hur kom det in i bilden med bal? de ska komma åkandes i värsta vrålåket, brudarna ska ha en svindyr klänning som de bara använder en gång och vara infettade med skoskräm för att bräcka varandra i brunhet. Vilken svindyr afton
  27. Medlem sedan
    Oct 2014
    #14
    Det behöver du ju inte.
    Olika familjer har olika traditioner helt enkelt ☺
  28. 14
    Det behöver du ju inte.
    Olika familjer har olika traditioner helt enkelt ☺
  29. Medlem sedan
    Apr 2001
    #15
    Det mest minnesvärda studentfirande jag har varit på var när en gammal elev och dennes föräldrar bjöd in tant. Ena föräldern höll kanske det finaste talet jag hört riktat både till studenten och samtidigt ett tack till omgivningen. Det handlade om den lilla bebisen som svävade mellan liv och död och som nu, till sina föräldrars stora stolthet och tack vare fantastiska insatser från familj och övriga, tagit studenten.

    Med det i åtanke förstår man hur otroligt stor dagen var för dem. Jag lipade hela vägen hem.
  30. 15
    Det mest minnesvärda studentfirande jag har varit på var när en gammal elev och dennes föräldrar bjöd in tant. Ena föräldern höll kanske det finaste talet jag hört riktat både till studenten och samtidigt ett tack till omgivningen. Det handlade om den lilla bebisen som svävade mellan liv och död och som nu, till sina föräldrars stora stolthet och tack vare fantastiska insatser från familj och övriga, tagit studenten.

    Med det i åtanke förstår man hur otroligt stor dagen var för dem. Jag lipade hela vägen hem.
  31. Pyssling
    #16
    Nej, man blir inte lyft genom igenom gymnasiet av allehanda insatser om man inte klarar av det, var i allsin dar har du fått det ifrån?
  32. 16
    Nej, man blir inte lyft genom igenom gymnasiet av allehanda insatser om man inte klarar av det, var i allsin dar har du fått det ifrån?
  33. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #17
    Men du, segla genom gymnasiet? Mig veterligen är det ingen som jag känner som seglat genom gymnasiet, om de inte varit väldigt begåvade. Det har varit många timmars slit och ett tufft tempo.
    Däremot är det ganska stora proportioner, det håller jag med om. Vi hade också en stor fest på restaurant (1980), balerna ser jag inga problem med.
    Och jag håller med Mandelblomma, det är ett steg in i vuxenlivet
  34. 17
    Men du, segla genom gymnasiet? Mig veterligen är det ingen som jag känner som seglat genom gymnasiet, om de inte varit väldigt begåvade. Det har varit många timmars slit och ett tufft tempo.
    Däremot är det ganska stora proportioner, det håller jag med om. Vi hade också en stor fest på restaurant (1980), balerna ser jag inga problem med.
    Och jag håller med Mandelblomma, det är ett steg in i vuxenlivet
  35. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #18
    Jo, det är ett stort steg, för när en ungdom lämnar gymnasiet, så är föräldrarna inte längre försörjningsskyldiga. Det ser jag som ett stort steg, dessutom så öppnar sig en värld som inte fanns tillgänglig innan.
    Högre studier och militärtjänstgöring kräver avslutat gymnasie. Många arbetsgivare kräver det.
  36. 18
    Jo, det är ett stort steg, för när en ungdom lämnar gymnasiet, så är föräldrarna inte längre försörjningsskyldiga. Det ser jag som ett stort steg, dessutom så öppnar sig en värld som inte fanns tillgänglig innan.
    Högre studier och militärtjänstgöring kräver avslutat gymnasie. Många arbetsgivare kräver det.
  37. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #19
    Förr var vuxenritualen att konfirmera sig, det firades kanske inte på samma sätt som studenten, men det var ofta ett stort ögonblick för den tidens ungdom. Ungdomen blev vuxen helt enkelt.
    Nu, 100 år senare, så är motsvarande gymnasiet, det är det sista stora steget in i vuxenlivet (om man frånser systembolaget då).
    Det firas i andra länder också, på olika sätt.

    Vi kommer fira, inte jättestort, det blir en mottagning, gott att äta, sonen ska på bal och ja, han är värd att firas, han har slitit dessa år och vuxit så väldigt mycket mentalt.

    Lite OT, nu har det nyförälskade paret frågat efter albumet med sonen som liten
  38. 19
    Förr var vuxenritualen att konfirmera sig, det firades kanske inte på samma sätt som studenten, men det var ofta ett stort ögonblick för den tidens ungdom. Ungdomen blev vuxen helt enkelt.
    Nu, 100 år senare, så är motsvarande gymnasiet, det är det sista stora steget in i vuxenlivet (om man frånser systembolaget då).
    Det firas i andra länder också, på olika sätt.

    Vi kommer fira, inte jättestort, det blir en mottagning, gott att äta, sonen ska på bal och ja, han är värd att firas, han har slitit dessa år och vuxit så väldigt mycket mentalt.

    Lite OT, nu har det nyförälskade paret frågat efter albumet med sonen som liten
  39. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #20
    Men se det som ett firande att ta det stora steget in i vuxenvärlden. Jag tycker alla ska firas, även de som inte det har gått så bra för.
    Jag tycker det inte ett skrytande och skävlande, det är ett firande. Jag har varit på många baler under min tid, det är superroligt.
    Visst kan det bli dyrt, vissa kostnader kommer man inte undan, men det går att komma mindre dyrt undan. Fina balklänningar kan man köpa begagnat, hyra etc. Håruppsättningen kan man göra enkel och med hjälp av kompisar och släkt.
  40. 20
    Men se det som ett firande att ta det stora steget in i vuxenvärlden. Jag tycker alla ska firas, även de som inte det har gått så bra för.
    Jag tycker det inte ett skrytande och skävlande, det är ett firande. Jag har varit på många baler under min tid, det är superroligt.
    Visst kan det bli dyrt, vissa kostnader kommer man inte undan, men det går att komma mindre dyrt undan. Fina balklänningar kan man köpa begagnat, hyra etc. Håruppsättningen kan man göra enkel och med hjälp av kompisar och släkt.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar